
Det er ikke skjermbruk som er problemet i barnehagen, men mangel på digitalfaglig kompetanse!
Kronikken argumenterer for at problemet i barnehagen ikke er barnas skjermbruk, men de ansattes manglende digitalfaglige kompetanse. Forfatteren etterlyser en mer utforskende, kreativ og pedagogisk integrert bruk av digital teknologi i barnehagen – støttet av kompetanseutvikling og utdanning.
Kronikken inngår i seksjonen: Perspektiver på de yngste. Har de yngste utbytte av digital teknologi? Hvilke behov og muligheter kan det være for teknologi i barnehagen og skolen? I denne seksjonen får du flere perspektiver på dette.
Referanser
-Bøyum, S., Pedersen, L., Fimreite, H. & Hofslundsengen, H. (2024, 13. desember). Avlogget –
også i barnehagen? https://www.barnehage.no/bemanning-digitale- verktoy/avlogget-ogsa-i-barnehagen/262647
-NOU 2024: 20. (2024). Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid.
Kunnskapsdepartementet
-Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for
barnehagens innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/contentassets/7c4387bb50314f33b828789ed767329e/rammeplan-for-barnehagen—bokmal-pdf.pdf
også i barnehagen? https://www.barnehage.no/bemanning-digitale- verktoy/avlogget-ogsa-i-barnehagen/262647
-NOU 2024: 20. (2024). Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid.
Kunnskapsdepartementet
-Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for
barnehagens innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/contentassets/7c4387bb50314f33b828789ed767329e/rammeplan-for-barnehagen—bokmal-pdf.pdf
Tips til videre lesning:
Bølgan, N. (2018). Digital praksis i barnehagen : nysgjerrig, eksperimentell og skapende (p.
157). Fagbokforlaget.
Darre, C. F. (2013). Kreativ bruk av digitale verktøy : digital praksis i barnehagen (p. 166).
Kommuneforlaget
Jæger, H., Sandvik, M., Waterhouse, A.-H. L. (2019). Digitale barnehagepraksiser :
teknologier, medier og muligheter (1. utgave.). Cappelen Damm akademisk.
Roksvåg. K, & Søyland. L. (2024, 19. august). Det kravler og det kryr! Et utforskende
Animasjonsprosjekt. https://kunstkultursenteret.no/ressursbase/det-kravler-og-det-kryr-et-utforskende-animasjonsprosjekt/
Bølgan, N. (2018). Digital praksis i barnehagen : nysgjerrig, eksperimentell og skapende (p.
157). Fagbokforlaget.
Darre, C. F. (2013). Kreativ bruk av digitale verktøy : digital praksis i barnehagen (p. 166).
Kommuneforlaget
Jæger, H., Sandvik, M., Waterhouse, A.-H. L. (2019). Digitale barnehagepraksiser :
teknologier, medier og muligheter (1. utgave.). Cappelen Damm akademisk.
Roksvåg. K, & Søyland. L. (2024, 19. august). Det kravler og det kryr! Et utforskende
Animasjonsprosjekt. https://kunstkultursenteret.no/ressursbase/det-kravler-og-det-kryr-et-utforskende-animasjonsprosjekt/