I en tid hvor teknologiens rolle i utdanning og læring stadig er gjenstand for ensidig og unyansert debatt, er det avgjørende å løfte frem ulike stemmer, perspektiver og innsikter. Denne kronikksamlingen er et resultat av et ønske om å invitere bredt til å balansere og heve nivået på den offentlige diskusjonen om teknologiens plass i skolen uten annen agenda enn at barn og unge fortjener at vi tar utdannelsen deres på alvor. Derfor er også kronikkene skrevet av en stor bredde bidragsytere med faglige og erfaringsbaserte perspektiver fra forskning til klasserom, og med stor variasjon i erfaring med å skrive om dette.
Initiativet, ledet av Elisabeth Palmgren og Torgeir Waterhouse, springer ut fra en bekymring for de tapte mulighetene og de negative konsekvensene som kan ramme barn og unge dersom de blir fratatt hensiktsmessige læringsressurser og muligheten for personlig tilpasning. Dette handler også om mulighet for å kunne delta i samfunnet både som ung og voksen, om potensielt fremtidig utenforskap, og for noen også risiko for sosial kontroll. Initiativet er tatt privat og har ingen koblinger til hverken arbeidsgivere eller andre aktører.
Elisabeth Palmgren har over 24 års erfaring med barn, ungdom, læring og utdanning, særlig i Oslo øst og sør. Hennes interesse for teknologi i læring har fulgt henne gjennom roller som lærer, skoleleder, rektor og leder av skoleavdelingen i et IT-selskap. Les mer om Elisabeths motivasjon for initiativet her. Torgeir Waterhouse har arbeidet i skjæringspunktet mellom teknologi, samfunn og politikk i mer enn 25 år, og har blant annet vært med å starte, og driver, «Lær Kidsa Koding». Les mer om Torgeirs motivasjon for initiativet her. Begge har bred forståelse for utdanning og samfunn og er opptatt av å bruke teknologi der det kan forbedre både utdanningssektoren og samfunnet som helhet.
Denne samlingen av kronikker er ment å utvide debatten, som nå er preget av et ensidig negativt og innsiktsløst syn på teknologi i undervisningen. Mange opplever å ikke slippe til i media eller nå frem hos politikere, derfor er det viktig å gi rom for flere stemmer. En mer balansert tilnærming med innsikt fra fagpersoner, forskere, politikere, elever, foreldre og andre med erfaringer og perspektiver rundt skolehverdagen er nødvendig. Målet var å samle 25–30 kronikker for å løfte frem et bredere bilde av både muligheter og utfordringer med teknologi i utdanningen. Responsen har vært enorm, og resultatet har blitt 56 kronikker med til sammen 77 bidragsytere.
Teknologiens plass i skolen er et komplekst og ofte kontroversielt tema. Det er mange utfordringer knyttet til digitalisering, men for å lykkes må problemløsning sees i sammenheng med muligheter og elevenes behov. Det er problematisk og feil når utfordringene ofte fremstilles som ukjente for så å omtale det pedagogiske arbeidet som hodeløst. Så er det problematisk at løsningene som foreslås med høyest stemme i stor grad fører til nye problemer. Flere perspektiver og fagmiljøer må løftes frem for å bidra til en mer opplyst og balansert debatt, ikke minst en debatt basert på faglighet som har barn og unges læring og rettigheter som fokus.
Elisabeths og Torgeirs rolle har vært å invitere kronikkforfatterne, avklare mål og målgrupper for initiativet og – helt sentralt – ikke å gå inn i faglige vurderinger eller prioriteringer. Det er et selvstendig poeng at det er de ulike stemmene som skal komme frem – ikke initiativtakerne.
Denne samlingen skal bidra til å flytte fokus fra særinteressers ønsker om å forme skolehverdagen etter egne idealer til å fokusere på barn og unges læring og utdanning. Initiativet representerer et ønske om å synliggjøre bredden av relevante fagmiljøer, fagpersoner og andre aktører rundt skolen slik at nivået på debatten og beslutninger om skolens bruk av teknologi heves til det nødvendige nivået.
For å oppnå dette må flere stemmer slippes til og lyttes til i denne debatten, både i denne boken og ellers. Se etter nyansene i kronikkene. Det løftes frem både utfordringer og muligheter, basert på forskning og erfaringer, ved bruk av teknologi i skolen. Vi må etablere en bedre og bredere debatt for bedre beslutninger!
