
Kronikken problematiserer hvordan begrepet “hjerneråte” brukes i mediene for å beskrive skjermbrukens påståtte skadevirkninger, og advarer mot at slike uttrykk kan forsterke moralsk panikk og gi inntrykk av at det finnes sterk vitenskapelig støtte for påstandene – noe det ikke gjør. Samtidig etterlyser den en mer balansert og kunnskapsbasert offentlig debatt om skjermbrukens både positive og negative sider.
Jens Christoffer Skogen er psykolog ved Folkehelseinstituttet og kompetansesenter for rusmiddelforskning i Helse Vest, og har solid faglig forankring i folkehelse og forskningsformidling knyttet til psykisk helse og teknologi.
Kronikken inngår i seksjonen: Om helse og livsmestring. Mandatet til skolen er todelt, skolen skal både danne og utdanne elever. Viktige aspekter av det handler om helse og livsmestring for å kunne delta og bidra i samfunnet. I denne seksjonen kan du lese om ulike perspektiver knyttet til det.