Kronikk

Book Cover
Inkluderende undervisning, på vei ut?

Kronikken «Inkluderende undervisning, på vei ut?» stiller kritiske spørsmål ved utviklingen i norsk skole, der ensidig vektlegging av papir og reduksjon i skjermbruk risikerer å ekskludere elever med funksjonsvariasjoner og lese- og skrivevansker fra både lærestoff og muligheten til å vise hva de kan. Den etterlyser en skolehverdag der både analoge og digitale verktøy brukes bevisst og inkluderende – i tråd med lovverk, forskrifter og forskningsbaserte metoder.

Rita Lie og Åsne Midtbø Aas er henholdsvis fagleder og pedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge, med bakgrunn som spesialpedagog, lærer og rektor. De skriver med faglig tyngde fra både praksisfeltet og interesseorganisasjonens arbeid.

Kronikken inngår i seksjonen: Perspektiver på inkludering. Inkludering i skolen handler om å sikre at alle, fra de som trenger ekstra støtte, til de med stort læringspotensial, får tilgang til kunnskap og læring uavhengig av deres utgangspunkt. I denne seksjonen vil dere få innsikt i ulike perspektiver på inkludering.