Kronikk

Book Cover
Læring og inkludering med spill

Kronikken utforsker hvordan bruk av dataspill i undervisningen, spesielt gjennom Minecraft, kan bidra til faglig læring, engasjement og sosial inkludering – særlig for elever som ellers faller utenfor. Føreland argumenterer for at det ikke er skjermtid i seg selv som er problemet, men hvordan teknologien brukes, og viser hvordan spillbasert undervisning kan skape nye innganger til både kulturforståelse og fellesskap i klasserommet.

Line Reichelt Føreland er universitetslektor ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder, og har forsket på spillbasert læring i samarbeid med Samisk høgskole.

Kronikken inngår i seksjonen: Om helse og livsmestring. Mandatet til skolen er todelt, skolen skal både danne og utdanne elever. Viktige aspekter av det handler om helse og livsmestring for å kunne delta og bidra i samfunnet. I denne seksjonen kan du lese om ulike perspektiver knyttet til det.