
Kronikken etterlyser et skifte i den digitale debatten i skolen – fra fokus på skjermtid til et tydeligere fokus på digital dømmekraft. Basert på omfattende observasjoner i norske klasserom viser de hvordan elever trenger støtte til å forstå og håndtere den digitale virkeligheten de allerede lever i, og at lærere må få rom til å utvikle denne kompetansen systematisk og faglig.
Greta Björk Gudmundsdottir er professor i pedagogikk og Lisbeth M. Brevik er professor i engelskdidaktikk; de leder EDUCATE-prosjektet ved Universitetet i Oslo og baserer innlegget på omfattende forskning i norske ungdoms- og videregående skoler.
Kronikken inngår i seksjonen: Om behov for kompetanse. Elever, lærere, skoleledere, skoleeiere, politikere og vi som samfunn har et økt behov for å utvikle kompetanse til å forstå teknologiens rolle i barn og unges liv. I denne seksjonen får du flere perspektiver knyttet til behovet for kompetanse.