Kronikk

Book Cover
Digitalisering i skolen: Det faglige valget må være lærernes

Kronikken argumenterer for at digitalisering i skolen ikke må reduseres til et valg mellom bok og skjerm, men heller handle om at lærere får frihet og ressurser til å velge læremidler som støtter fagets mål og elevenes behov. Den peker på at økonomiske og administrative hensyn ofte får overstyre pedagogiske vurderinger, og etterlyser reell medvirkning fra lærere i utvikling og bruk av digitale verktøy i skolen.

Ann Mari Milo Lorentzen er 1. nestleder i Utdanningsforbundet, og har derfor inngående kunnskap om læreres behov og utfordringer, og sterk legitimitet når hun etterlyser at lærernes faglige vurderinger må være styrende for teknologi i skolen

Kronikken inngår i seksjonen: Lærerperspektiver. Hvilke perspektiver og erfaringer har lærerne når det gjelder mulighetene og utfordringene teknologien i klasserommet gir? Her får du både konkrete eksempler fra klasserommet, og beskrivelser av både lærernes og elevenes behov.