Kronikk

Book Cover
En digital skole som tar mangfold på alvor

Kronikken løfter frem hvordan digitale verktøy kan være en avgjørende støtte for elever med store lærevansker og funksjonsnedsettelser, men advarer også mot at dårlig tilrettelegging og manglende kompetanse kan gjøre teknologien til en barriere i stedet for en mulighet. Den utfordrer den polariserte skjermdebatten og etterlyser en mer nyansert samtale om hvordan digitalisering kan bidra til en inkluderende skole.

Kari Anita Brendskag er divisjonsdirektør for læremidler og læringsressurser i Statped, og har faglig forankring i spesialpedagogikk og teknologi i opplæringen.

Kronikken inngår i seksjonen: Perspektiver på inkludering. Inkludering i skolen handler om å sikre at alle, fra de som trenger ekstra støtte, til de med stort læringspotensial, får tilgang til kunnskap og læring uavhengig av deres utgangspunkt. I denne seksjonen vil dere få innsikt i ulike perspektiver på inkludering.