Kronikk

Book Cover
Foreldre om klasseskillet i klasserommet

Anika Mackenroth og Rune Larsen skriver om hvordan økt digitalisering i skolen kan forsterke klasseskiller, særlig for elever som sliter faglig og har lite støtte hjemme. De etterlyser bedre samarbeid mellom hjem og skole, og konkrete tiltak som foreldreportal, opplæring og nasjonal veileder for å sikre lik mulighet til å følge opp barnas skolegang digitalt.

Mackenroth og Larsen skriver som foreldre med førstelinjeerfaring fra skole-hjem-samarbeid i en digital hverdag. Basert på en kronikk opprinnelig skrevet på vegne av FAU-ene ved ungdomsskolene Langnes, Grønnåsen, Kroken, Kvaløysletta og Tromstun

Kronikken inngår i seksjonen: Foreldreperspektiver. I den offentlige debatten kan det se ut som de fleste foreldre enten er redde for eller skeptiske til teknologi i skolen. Stemmer det, og hva er de eventuelt bekymret for? Her får du innblikk fra flere foreldreperspektiver.