
Kronikken til Terje Andre Olsen, forbundsleder i Norges Blindeforbund, løfter fram hvordan digital teknologi, når den er universelt utformet, gir synshemmede likeverdig tilgang til kunnskap og deltakelse i samfunnet – og advarer mot konsekvensene av digitale læremidler som ikke oppfyller slike krav. Han argumenterer for at debatten om skjermbruk i skolen må nyanseres og ta høyde for behovene til elever med funksjonsnedsettelser.
Terje Andre Olsen skriver med utgangspunkt i egne erfaringer som svaksynt og leder for Norges Blindeforbund, og har dermed både personlig og faglig forankring i temaet tilgjengelighet og digital inkludering.
Kronikken inngår i seksjonen: Perspektiver på inkludering. Inkludering i skolen handler om å sikre at alle, fra de som trenger ekstra støtte, til de med stort læringspotensial, får tilgang til kunnskap og læring uavhengig av deres utgangspunkt. I denne seksjonen vil dere få innsikt i ulike perspektiver på inkludering.